FROM MEGA TO NANO

Title

THE APPROPRIATE FORM. THE ANALOGY BETWEEN THE ARCHITECTURAL AND URBAN SCALE

DOI

https://doi.org/10.19229/978-88-5509-189-3/412020

Keywords

scale, measurement, realism, analogy, architectural composition

Abstract

The contribution aims to offer a point of view, argued in connection with the architectural field, on the concept of multi-scalarity and its operational implications for the architectural project, by trying to undertake an operation of re-memorization in relating the concept to the theme of analogy. Multi-scalarity thus understood is analyzed in-depth at a theoretical level under the lens of ‘positive realism’, focusing in particular on the connections that the theme of ‘scale’, and therefore of measurement, establishes with the analogy, and on the way in which it can enter into a relationship with architecture. The contribution concludes with a reflection conducted on the theoretical assumptions investigated, to verify their general validity, through the analysis of some architectural designs of Aldo Rossi which, concerning the themes of multi-scalarity and analogy, can be considered paradigmatic.

Section

pp. 10-27

Description

Architecture | Essays & Viewpoint
The appropriate forme. The analogy between the architectural and urban scale

Author(s)

Nicola Campanile

Author(s) Biography

Architect, provides teaching assistance of Theory of Architectural Design Course and Laboratory of Architectural and Urban Composition I, respectively held by Professors F. Visconti and R. Capozzi, at the University of Naples ‘Federico II’ (Italy). Mob. +39 335/60.77.510 | E-mail: nicolacampanile@live.it

References

Agamben, G. (2008), Che cos’è il contemporaneo?, Nottetempo, Milano.
Alberti, L. B. (1485), De re aedificatoria.
Aureli, P. V. (2016), Il Progetto dell’Autonomia – Politica e architettura dentro e contro il capitalismo, Quodlibet, Macerata.
Biraghi, M. (2019), L’architetto come intellettuale, Einaudi, Torino.
Benjamin, W. (1979), Avanguardia e rivoluzione – Saggi sulla letteratura, Einaudi, Torino.
Bonfanti, E. (2001), “Elementi e costruzione. Note sull’architettura di Aldo Rossi”, in Bonfanti, E. and Sabatino, M. (eds), Nuovo e moderno in architettura, Bruno Mondadori, Milano, pp. 343-358.
Bonfanti, E. (1963), “Architettura moderna”, in Macorini, E. (ed.), Enciclopedia della Scienza e della Tecnica, Mondadori, Milano, pp. 169-176.
Braghieri, N. (2019), “Alcune indagini e riflessioni intorno a City of Composite Presence”, in Piano b. Arti e culture visive, vol. 4, n. 2, pp. 61-87. [Online] Available at: doi.org/10.6092/issn.2531-9876/10600 [Accessed 10 March 2020].
Capozzi, R. (2017), “AR_Analogia come utopia”, in Viceversa | L’attualità dell’utopia, n. 6, pp. 226-227.
Capozzi, R. (2013), “Architettura, ragione, realtà”, in Caja, M., Malcovati, S. and Suriano, S. (eds), Nuovo realismo e architettura della città | New realism and architecture of the city, Maggioli, Rimini, pp. 49-63.
Carl, P., Di Maio, J., Peterson, S. and Rowe, C. (1979), “Nolli: Ottavo Settore”, in Sartogo, P., Dardi, C., Grumbach, A., Stirling, J., Portoghesi, P., Giurgola, R., Venturi, R., Rowe, C., Graves, M., Krier, L., Rossi, A., Krier, R., Argan, G. C. and Norberg-Schulz, C., Roma interrotta, Officina edizioni, Roma, pp. 136-150. [Online] Available at: monoskop.org/images/a/a5/Roma_interrotta_1978.pdf [Accessed 12 March 2020].
Debord, G. (2002), La società dello spettacolo, Massari, Viterbo.
Ferlenga, A. (1999), Aldo Rossi – Tutte le opere, Electa, Milano.
Ferraris, M. (2014), Manifesto del nuovo realismo, Laterza, Roma-Bari.
Grassi, G. (2003), “L’architettura come mestiere”, in Tessenow, H., Osservazioni elementari sul costruire, FrancoAngeli, Milano, pp. 21-68.
Hegel, G. W. F. (2017), Estetica – Il manoscritto della «Bibliothèque Victor Cousin», Einaudi, Torino.
Koetter, F. and Rowe, C. (1979), Collage City, MIT Press, Cambridge.
Lapierre, E., Fabi, A., Piovene, G., Fabrizi, M., Lucarelli, F., Marot, S., Esmilaire, L. and Chadney, T. (2019), The Poetics of Reason: 5th Lisbon Architecture Triennale, Ediciones Polìgrafa, Barcellona.
Lukács, G. (1970), Estetica, Einaudi, Torino.
Monestiroli, A. (2018), Il mondo di Aldo Rossi, LetteraVentidue Edizioni, Siracusa.
Monestiroli, A. (2002), La metopa e il triglifo – Nove lezioni di architettura, Laterza, Roma-Bari.
Morris, W. (1963), “Il futuro dell’architettura nella civiltà”, in Morris, W., Architettura e socialismo – Sette saggi, Editori Laterza, Bari, pp. 3-42. [Online] Available at: morrissociety.org/worldwide/ITALY/italyArchitetturaEsocialismo.pdf [Accessed 12 March 2020].
Rossi, A. (2012), “Architettura per i musei”, in Rossi, A., Scritti scelti sull’architettura e la città 1956-1972, Quodlibet, Macerata, pp. 323-339.
Rossi, A. (2011), L’Architettura della Città, Quodlibet, Macerata.
Rossi, A. (1976), “La città analoga: tavola | The analogous city: panel”, in Lotus, n. 13, pp. 4-8. [Online] Available at: monoskop.org/images/0/01/Rossi_Aldo_1976_The_Analogous_City_Panel.pdf [Accessed 8 March 2020].
Rossi, A. (1975), “La arquitectura análoga”, in 2C | Construcciòn de la Ciudad, n. 2, pp. 8-11. [Online] Available at: issuu.com/faximil/docs/1975-2c-02 [Accessed 8 March 2020].
Samonà, G. (1978), “Alle origini dell’urbanistica moderna: le trasformazioni della città nell’Ottocento”, in Samonà, G., L’urbanistica e l’avvenire delle città, Laterza, Roma-Bari.
Schröder, U. (2015), I due elementi dell’edificazione dello spazio – Scritti scelti, Aiòn, Firenze.
Visconti, F. (2016), “L’Ipostilo e il progetto della città”, in Capozzi, R., L’architettura dell’Ipostilo, Aiòn, Firenze, pp. 183-187.
Visconti, F. and Capozzi, R. (2019), Kahn e Mies – Tre modi dell’abitare, CLEAN, Napoli.
Zevi, B. (2009), Saper vedere l’architettura – Saggio sull’interpretazione spaziale dell’architettura, Einaudi, Torino.